I v letošním školním roce se žáci všech ročníků druhého stupně a žáci 3. a 4. tříd měli možnost v rámci projektových hodin seznamovat s životem a každodenními problémy lidí, jejichž osudy jsou poznamenány různými handicapy. Cílem projektu bylo vysvětlit dětem, co vše se může stát bariérou nebo problémem, jaké mýty a mylné představy komplikují naše vztahy a co může být skutečnou pomocí. Důležitou součástí hodin bylo ovšem zjistit a na vlastní kůži prožít pocity, které zažívají lidé se znevýhodněním. Zjistili jsme, jak může být složité se podepsat, namalovat obrázek, pochopit úkol, orientovat se v prostoru, když se nemůžeme spolehnout na svůj zrak, sluch, nebo když neposlouchají ruce a nohy. V hodinách tělesné výchovy si děti vyzkoušeli chůzi o francouzských holích, překážkovou dráhu bez zrakové opory, vedení nevidomého dotekem a hlasem.
Děti ze 3. B navštívila studentka speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě UPOL Bc. Andrea Suková, která se ve své diplomové práci zabývá zrakově postiženými a přístupem veřejnosti k nim. Děti si s ní mohly vyzkoušet, jak se používá hůl pro zrakově postižené, s klapkami na očích se prošly s hůlkou, vyzkoušely si běžné každodenní činnosti jako najíst se, napustit si vodu, udělat si svačinu, napíchnout si na vidličku kousek ovoce nebo zeleniny a podle vůně určit, co si kdo vybral a další podobné zajímavé aktivity.
Rádi bychom, aby tyto nové poznatky a zkušenosti pomohly rozšířit naši schopnost vcítit se, pochopit, a snad i pomoci, kde je třeba.
H. Indrstová, P. Šubrtová