Školní psycholožka: Mgr. Jana Rozsypalová
kontakt: rozsypalova@zsmlynska.cz; tel.: 605 012 759
Všichni žáci a zákonní zástupci mohou i nadále také využít konzultací prostřednictvím telefonu, e-mailu, chatu, videohovor přes různá prostředí apod.
PRO RODIČE, ZÁKONNÉ ZÁSTUPCE 🤝
Kdy se na mě můžete obrátit:
Kdykoli budete potřebovat 😊
Např.: konzultace při obtížích s učením dítěte; konzultace při výchovných problémech; konzultace v případě složité rodinné situace; konzultace při přestupu žáka na jinou školu; konzultace v kariérovém poradenství atd.
MINI PODCASTY PRO RODIČE
Poslechněte si krátké podcasty s aktuální tématikou. Ke každému podcastu najdete v odkazu také doprovodný pdf dokument.
1. Stres a dítě v afektu 👉 Stres a dítě v afektu
2. Stres a nevolnost 👉 Stres a nevolnost
3. Stres, hry a spánek 👉 Tipy pro kvalitní spánek
4. Jak můžeme děti podpořit I 👉 Jak můžeme děti podpořit_I
5. Jak můžeme děti podpořit II 👉 Kontakty_pomoc_podpora
6. Jak můžeme děti podpořit III 👉 Jak můžeme děti podpořit_III
7. Jednoduché techniky na uvolnění napětí a stresu 👉 Techniky na uvolnění napětí a stresu
OTÁZKY, ODPOVĚDI, POMOC, PODPORA
JAK TO ZVLÁDNOUT DOMA V DOBĚ OMEZUJÍCÍCH OPATŘENÍ
=> Kde hledat pomoc a podporu na Mohelnicku: ICT Mohelnicko pro žáky a rodiče
=> Pomoc s doučováním zdarma zde: https://www.studentistudentum.cz/
=> ZPĚT DO ŠKOLY_CO MŮŽEME OČEKÁVAT – na co se připravit po návratu dětí do školy – pro rodiče
=> https://www.budsafeonline.cz/pro-rodice => Co dělat pro bezpečí dítěte v online světě
=> Jak to zvládnout_info pro rodiče
=> Desatero pro rodiče dětí (nejen) se SVP
=> Online přednáška školní psycholožky Veroniky Šporclové o životě v karanténě.
Odpovědi na konkrétní dotazy, jak zvládnout karanténu
… s více dětmi
… s dětmi s PAS, ADHD, úzkostí apod.
… se svými blízkými
… sám se sebou
=> Online setkání se speciální pedagožkou a odbornou pracovnicí SPC Lenkou Bittmannovou
Odpovědi na konkrétní dotazy, jak přistupovat
… k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami
… ke všem ostatním dětem, které bojují s domácí výukou
=> Šárka Miková o sebeúctě: O sebeúctě
UŽITEČNÉ ODKAZY
- Individuální souhlas
- Jak na domácí přípravu
- http://www.poradna-vigvam.cz/blank.html => web nabízející pomoc rodinám, rodičům i dětem při ztrátě někoho blízkého
- http://nevypustdusi.cz/ => web zaměřený na duševní zdraví, najdete zde informace o nejrůznějších obtížích, první pomoc při narušení duševního zdraví apod.
- https://www.vasevyzivne.cz/ => projekt se zabývá asistovaným vymáháním výživného přes exekuční kancelář. V rámci projektu lze využít na bezplatné lince poradnu ohledně problematiky výživného a telefonickou bezplatnou psychologickou poradnu.
- https://www.e-bezpeci.cz/ => web zaměřený na problematiku sociálních sítí, kyberšikanu apod.
- http://www.anabell.cz/ => web zabývající se nutričním poradenství a poradenstvím v oblasti poruch příjmu potravy (anorexie, bulimie apod.)
- https://naserovnovaha.cz/ => mezioborové poradenství pro rodiny dětí s hendikepem, psychickými i jinými problémy; lze zorganizovat setkání okolo dítěte
- https://www.sbarvouven.cz/ => na tomto webu najdete potřebné informace ke coming outu a můžete si zde popovídat s lidmi, kteří si jím už prošli
- https://www.detstvibeznasili.cz/ => okamžitá pomoc pro děti ohrožené domácím násilím. Anonymní bezplatná pomoc pro všechny, kdo zažívají násilí v rodině.
- Co dělat, když mám podezření na domácí násilí
- Sebepoškozování u dětí
- letáček_přehled činnosti psychologa
KNIHOVNA
Knihy si mohou půjčit žáci, rodiče, pedagogičtí pracovníci. Evidenci o výpůjčkách vede školní psycholog. Výpůjční doba je 1 měsíc, příp. dle domluvy.
PRO ŽÁKY 👍
Kdy se na mě můžete obrátit:
Kdykoli budete potřebovat 😊
Např.: když ti někdo ubližuje; když se necítíš dobře; když se cítíš pod tlakem; když jsi ve stresu; když potřebuješ řešit jakýkoli problém; když potřebuješ vyslechnout; když někdo ubližuje někomu jinému; když máš problémy s učením se soustředěním; když se chceš poradit kam na školu; když se chceš odreagovat . . . přijď kdykoli 😉
Umíte se učit? Je důležité vědět, co se máme naučit. Často ale nevíme, jak se to máme naučit. Strategií učení existuje celá řada. Možná již tu svou strategii, která vám funguje znáte. Na každé téma či učivo, které se potřebujeme naučit, nám může zabírat jiná cesta. Pokud vám jedna nefunguje, hledejte jinou, nevzdávejte se. Stručný přehled šesti nejúčinnějších strategií učení by vám v tom mohl pomoci. 👇 💪 👍
6 strategií efektivního učení => 6strategií_učení
CO MOHU DĚLAT, KDYŽ SE NUDÍM, NENÍ MI DOBŘE …
- Vymaluj se z toho
- Jdi se projít do přírody
-
Napiš mi, jak se ti daří nebo nedaří bojovat s nudou: rozsypalova@zsmlynska.cz
-
Vyzkoušej 👇
=> Tipy Jak trávit volný čas v karanténě
=> Stáhni si Prázdninový deník, zapisuj zajímavá místa, zážitky, setkání, sny, přání a emoce, které během prázdnin prožiješ: Prázdninový deník
=> Hra BROUCI
=> Měsíční stavitelský kalendář => LEGO výzva
=> Mind Yeti Krátká animovaná videa zaměřená na techniky mindfulness => všímavost, relaxaci, koncentraci apod. Videa jsou v jednoduché angličtině, vhodné pro začátečníky, ale i pro ne-angličtináře 😉
Zamíchej balíček a vylosuj si MOTIVAČNÍ KARTU na tento den či týden 💪
DEVÁŤÁCI
=> Volba_povolání_jak_se_rozhodnout
=> Jak zvládnout nervozitu z přijímaček
=> SOS ke ZKOUŠKÁM_karta – pomocník pro deváťáky
Jak se připravit? Na co nezapomenout? Co dělat, když začnu panikařit?
=> RELAXAČNÍ VÝZVA (nejen pro deváťáky)
=> Mind Yeti Krátká animovaná videa zaměřená na techniky mindfulness => všímavost, relaxaci, koncentraci apod. Videa jsou v jednoduché angličtině, vhodné pro začátečníky, ale i pro ne-angličtináře 😉
PODCASTY – PŘÍBĚHY O EMOCÍCH PRO I. STUPEŇ
Poslechni si sám nebo s rodiči. Přemýšlej, diskutujte. Své pocity z příběhu můžeš nakreslit nebo i jinak výtvarně zpracovat. Můžeš mi i napsat, co tě k tématu napadlo.
1. příběh: Houpačka – o pomáhání
2. příběh: Škola v přírodě – o osamocení
3. příběh: Tajemná postava – o strachu
4. příběh: O veverce Zrzce – relaxační příběh pro děti
INSPIRAČNÍ KARTA O PŘÍRODĚ A LIDECH
- nechte se inspirovat a přemýšlejte s kartami Kamínky na cestě od Lipky 😉
BUDOUCÍ PRVŇÁČCI
5 nejpodstatnější věcí, které by dítě mělo umět před nástupem do školy:
1. Umět se obsloužit na toaletě.
2. Umět se obléci a vysvléknout přiměřeně rychle. (proto, aby na dítě nemuseli ostatní stále čekat).
3. Vědět, kde je vpravo, vlevo, dole, nahoře. (proto, aby se orientovalo při práci v hodině, ale i v prostoru).
4. Zvládnout být sám bez rodičů určitý čas.
5. Pokud má dítě logopedický problém, začít na tom pracovat (poradí vám např. zde: https://www.logofon.cz/nase-ambulance#ambulance-mohelnice)
Tyto věci jsou nejpodstatnější proto, aby dítě zapadlo do kolektivu, aby se ve škole cítilo soběstačné, věřilo si a cítilo se dobře. Ve škole dítěti samozřejmě s adaptací pomohou. Ale tato pětka mu umožní vykročit správnou nohou 😉
Náměty pro rozvoj jemné motoriky, myšlení, matematické pregramotnosti, zrakového, sluchového vnímání, logopedická cvičení apod. najdete např. na facebookových stránkách Nápady pro školkové děti nebo na webu https://www.detsky-web.cz/.
=> Hry pro rozvoj školní zralosti
=> Co s dětmi přes prázdniny trénovat
=> Online setkání s logopedkou Mgr. Evou Kolesovou na téma Nástup do první třídy
Odpovědi na konkrétní dotazy
… co by měli umět budoucí prvňáčci?
… jak děti podpořit, když jim něco nejde?
… s čím se čerství školáci často potýkají
PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY 😉
Kdy se na mě můžete obrátit:
Kdykoli budete potřebovat 😊
Např.: konzultace při obtížích; konzultace didaktického přístupu a přístupu k žákům; konzultace k jednotlivým žákům; konzultace k třídním kolektivům; uspořádání besed na různá témata atd.
=> 10 kroků k návratu dětí do školy pro pedagogické pracovníky
PŘEHLED ČINNOSTI ŠKOLNÍHO PSYCHOLOGA
Kroužky a další aktivity:
4. – 9. ročník:
Kogito => rozvoj a zvyšování intelektového potenciálu žáků, trénink koncentrace, pomoc při problémech s učením, seberozvoj, úspěch; práce na základě metody instrumentálního obohacování Reuvena Feursteina => více na webu Učíme se učit: http://www.ucime-se-ucit.cz/
Všichni žáci a pracovníci školy:
Relaxační cvičení => cvičení zaměřená na relaxaci, uvolnění napětí, odpočinek těla i mysli